Konstanta 2013 – Georgescu

Daniel Georgescu, a hajózható csatornákat kezelő vállalat új vezérigazgatója bevezetőjében örömét fejezte ki, hogy a szállítmányozás elismert szakembereinek mutathatja be a vállalat működését és a kezelt víziutakat. Az Igazgatóság tevékenységét rövid filmen bemutatva ismertette a főbb tudnivalókat.

A Hajózható Csatornák Igazgatósága felügyeli többek között a Cernavodától kiágazó, Portoa Albánál Navodari és Constantza irányába kettéváló Duna – Fekete tenger csatorna üzemét. Bár tevékenységük nem közvetlenül kapcsolatos a kikötő munkájával, mégis jelentős hatással van rá. A Port Saidban feladott, a Közép-keletről az Északi tengeri kikötőkbe szállítandó áruk útját a Duna – Majna – Szajna csatorna jelentősen lerövidítheti: több mint háromezer kilométernyi hajóút helyett nem egész ezer kilométert kell tengeren „úsztatni” a rakományt, a hátralevő távolságot a folyamon vagy szárazföldön, rövidebb idő alatt teheti meg.

Az Igazgatóság által felügyelt Duna – Fekete tenger csatorna a Panama és a Szuezi csatornák után a Föld harmadik legnagyobb csatornája. Fő feladata hajózási lehetőség biztosítása, de emellett hűtőközegként szolgál atomerőmű számára, illetve energiahordozóként szolgál két vízi erőmű számára is.

A modern csatornák igénybevétele jelenti a legrövidebb és leggyorsabb utat a folyam és a tengeri kikötők között, szabályzott vízszintjük biztonságot nyújt.

A folyami utat 400 kilométerrel elrövidítő fő csatorna 64,4 km hosszú, a víziút szélessége 90 méter. A 7 méteres vízmélységben legfeljebb 5,5 méteres merülésű, hajók közlekedhetnek, legfeljebb 12km/h sebességgel. A hidak alatt 16,5 méteres szabad tér van, a hajózóutat két zsilip szakítja meg.

Az északi ág 27 és fél kilométeres, szélessége 36 – 50 méter között változik. Az 5,5 méteres vízmélységet legfeljebb 3,8 méteres merülésű hajók használhatják ki. A 12 és fél méteres hídmagasságok mellett az alkalmazható legnagyobb sebesség 10 km/h. Ezen az ágon is két zsilip található.

A forgalom 2001 és 2012 között 50%-kal emelkedett, a tavalyi évben 31 millió tonnányi áru haladt keresztül a csatornákon, ezen belül 2005 óta a konténerforgalom 15 százalékkal nőtt.

A Hajózható Csatornák Igazgatósága minden dolgozója elkötelezett amellett, hogy a kezelésükben levő vízi utakon mindenkor biztosítsák a hajók biztonságos közlekedését.

Share