Menni vagy nem menni…?

Nevezetes nap a mai: hatályba lépett a MÁV forgalmi utasításának átfogó módosítása. A pályaüzemeltető, a vasúti társaságok és a vasúti vizsgaközpont nagy erőkkel vetette rá magát az előkészítésre, úgy tűnt minden flottul fog menni.

De csak úgy tűnt. Sem a MÁV elvi ügyesei, sem a MÁV-START prominensei nem gondoltak át mindent.

F2 15.4.2.1A fenti idézet az F2 jelű forgalmi utasítás 15.4.2.1. pontjából való. Az ördög a részletekben, jelen esetben a második felsorolás-elemben rejtőzik. A legnagyobb személyszállító vasúti társaság által üzemeltetett 60 Flirt motorvonat esetében a vonatbefolyásoló berendezés Menet-Tolatás átkapcsolójának kezelése, mármint Tolatás állásba kapcsolása azzal a következménnyel jár, hogy – mivel a berendezés ismeri a – szintén MÁV – F1 jelű jelzési utasítást, a vonat elejére és végére egy-egy fehér fényt vezérel ki.

F1. Jelzési utasítás
7.1.4. A tolatómozdony és a tolatást végző mozdony elejét és végét nappal és sötétben, az azonos magasságban elhelyezett lámpák közül egy vagy kettő fehér fényű lámpával kell jelezni.

Tehát, a Tolatás üzemmódban levő motorvonat a tolatásra előírt jelzéseket használja. Miért baj ez? Mert a vonatok megjelölésére mást ír elő a Jelzési utasítás:

7.1.1.  A vonat elejét nappal és sötétben a mozdony, illetve a vezérlőkocsi homlokfalán azonos magasságban elhelyezett 2 db, és ezek fölött középen alkalmazott 1 db fehér fényű lámpával … kell jelezni.

Nem olyan nehéz megjegyezni: tolatás egy fény, vonat három fény. Külön taglalják az utasítások, hogy mi a teendő és hogyan szabad közlekedni, ha a vonat elejét nem lehet a megfelelő módon kivilágítani.

És itt adódik a probléma: (1) a térközbiztosító berendezés használhatatlan, (2) a mozdonyvezető kötelességtudóan átkapcsolja a vonatbefolyásoló berendezést Tolatás üzemmódba – (3) a vonat elején nem tud három fény lenni. Variációk:

  1. A mozdonyvezető a Jelzési utasítás előírásai vágja sutba és vonatként közlekedik egy fénnyel.
  2. A mozdonyvezető betartja a Jelzési utasításban foglaltakat és nem megy sehova. Az utasok meg szívnak.

Megoldás?

Share

One thought on “Menni vagy nem menni…?

  1. sztem a kicsikutya megint a részletekben van elrejtve.
    a vonat megjelölésére tolatási _mozgás_ közben szükséges egy fény, míg itt a vonatbefolyásoló üzemmódját állítod tolatóba. ettől függetlenül viszont még _vonatként_ közlekedsz.
    más kérdés, hogy technológiailag a tolatáskapcsoló a flirt-eken egyből egy fényt kapcsol. de az meg szoftveres megoldás.