Ketten biztonságosabb?

Tavaly nyáron egy nyersolajat szállító tehervonat siklott ki Quebecben; az ezt követő robbanás 47 ember halálát okozta és elsöpörte Lac-Mégantic egy részét. A tragédiát az okozta, hogy a vonat mozdonyvezetője nem biztosította megfelelően a vonat állva tartását, mielőtt elhagyta volna. Az eseményt követően az Egyesült Államok Szövetségi Vasúti Hatósága (FRA) új, kétszemélyes személyzeti betöltésre vonatkozó szabályzat megalkotását vette fontolóra, különösképpen a veszélyes árut szállító vonatok esetén.

Az USA vasúti szereplőit nem érte meglepetésként a múlt heti, kétszemélyes kiszolgálásra vonatkozó bejelentés; ami zavart okozott, az az a kijelentést volt, ami az alaphírt követte: az FRA

szabályozni kívánja a minimális személyzeti betöltést a legtöbb fővonali teher- és személyszállító vonaton.

A kijelentést értemezve a “személyszállító vonatok” az elővárosi és Intercit vonatokat jelentik, mivel ezek tartoznak az FRA hatáskörébe.

Az FRA tömör közleménye nem tartalmazott több részletet, és a “szándék az új szabályozás kiadására” messze nem lefutott. Mindenesetre a kétszemélyes kiszolgálás megkövetelése az elővárosi és Intercity vonatokon a városok számára megváltoztathatja a játékszabályokat – mégpedig hátrányukra. A főbb személyszállító operátorok egy mozdonyvezetővel közlekedtetik vonataikat, második ember vezénylése eléggé megnöveli költségeiket ahhoz, hogy az hatással legyen a szolgáltatási szintre, a biztonságra gyakorolt egyértelmű hatás nélkül.

Sőt, a kétszemélyes közlekedés akár biztonsági kockázat is lehet.

A Railway Age szerzője, Frank N. Wilder  tavaly decemberben számba vette a kétszemélyes kiszolgálás biztonságosabb voltára vonatkozó bizonyítékok hiányát, amikor az FRA a New York City-beli balesetet követően a Metro North-ot második ember vezénylésére kötelezte. Felidézett az elmúlt évtizedből számos olyan balesetet, amelyeknél két mozdonyvezető volt a vezetőálláson:

2005-ben a Norfolk Southern egy két mozdonyvezetős vonatja figyelési kötelezettség elmulasztása miatt egy váltón kisiklott, minek következtében klórgáz szabadult ki; az eredmény kilenc halott, ötszáznál is több sebesült, és egy város részleges kitelepítése.

2008-ban egy Metrolink által üzemeltetett elővárosi vonat meghaladt egy megállj állású jelzőt, hiába voltak ketten a vezetőálláson.

2011-ben egy CSX tehervonat ütközött egy másik vonattal; itt is kétszemélyes kiszolgálás volt, ketten nem figyeltek a sebességhatár betartására. Két ember halt meg.

Még zavaróbb a tény, hogy néhány baleset kifejezetten azért következett be, mert ketten voltak a vezetőálláson. Wilner hivatkozik egy 2010-es Metrolink jelentésre, amelyben megállapítják, hogy egy 16 hónapos második dolgozós pilot project nem eredményezett érzékelhető fejlődést a biztonság területén. Az említett beszámoló idéz egy korábbi figyelemfelhívást, amelyet Kalifornia Közszolgálati Bizottsága tett közzé a kétszemélyes kiszolgálásról:

… súlyosbítja a mozdonyvezető figyelmének elterelését, ennél fogva a hibát is.

Ha az FRA a személyzet minimális létszámáról szóló döntése meghozatala előtt figyelembe is vette ezeket a tényeket, nem hivatkozott korábbi vonatkozó kutatásokra. Egyetlen korábbi előadás témája volt csupán a kétszemélyes kiszolgálás, az is egy FRA alkalmazottól hangzott el. Edward R. Hamberger, az Amerikai Vasutak Egyesülete elnöke zúgolódott a vonatkozó, feldolgozható biztonsági adatok hiánya miatt:

Egy szabályozás tervezésekor a legkevesebb, ami elvárható, hogy egy szövetségi ügynökség rendelkezzen olyan megalapozott adatokkal, amelyek alátámasztják a szabályt. Mostanáig csak üres beszédekkel és semmitmondó bejelentésekkel próbálták igazolni a javaslatot.

A legszebb az egészben, hogy a szabályozással érintett személyszállító vonatokat üzemeltető társaságok az elmúlt években már eddig is dollármilliárdokat költöttek a szövetségi szabályozás által kötelezővé tett vonatbefolyásoló berendezések beépítésére. A vonatbefolyásoló berendezésnek az a fő feladata, hogy csökkentse az emberi hiba kockázatát, így érdekes megközelítés a személyzet számának megkétszerezése, és ezzel az emberi hiba kockázatának megduplázása…

Share