Csak a változás állandó
Bejegyezve: | 2015. 06. 09. | Comments Off on Csak a változás állandó
Alscher Tamás, az NKH Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatal, Vasúti Főosztályának vezetője Aktualitások az NKH gyakorlatában címmel tartott előadást a Vasúti Tréningen.
Amivel a vasúti hatóság foglalkozik, az a teljes vasúti szektorról szól, aki ügyfelként meglátogatja az NKH-t, az vagy vasútfejlesztéssel, vagy vasútüzemeltetéssel foglalkozik.
Az idei év jelentős kihívásokkal kezdődött, hat átjárhatóságot szabályzó műszaki előírás (TSI) változsa lépett érvénybe; ezek a TSI-k érintik a Közlekedési Operatív Program égisze alatt folyó beruházásokat is. A megváltozott TSI-kkel kapcsolatban fontos tudni, hogy hatályuk már nem csak a TEN-T vonalakra terjed ki, hanem a a teljes vasúti hálózatra.
A hatóságnak hat hónapon belül be kell jelenteni azokat az úgynevezett különleges eseteket, vagyis azokat a témaköröket, ahol a TSI előírások nem megvalósíthatók. Be kell jelenteni azokat a kétoldalú megállapodásokat is, amelyek eredményeként a TSI-k valamelyike nem alkalmazható. Ez év végéig be kell jelenteni a TSI-k megvalósításának hazai ütemtervét. Az ütemterv összeállításban a hatóságnak és a minisztériumnak együtt kell működnie az infrastruktúra üzemeltetőkkel és a vasúttársaságokkal.
Megváltozott a kockázatértékelési eljárások rendje is, ez év május 21-től a kockázatkezelési eljárást egy független tanúsító szervezetnek (AsBo) kell végeznie. A változások sorában az interoperabilitási irányelv 5-ös és 6-os melléklete következik, amelyek a NoBo és DeBo tevékenységekre tartalmaznak előírásokat. Az infrastruktúra regiszterre voatkozó EU határozat sem maradt érintetlen, szervesen kapcsolódik az alagútbiztonságra vonatkozó TSI-vel, és előírásai szerint a jövőben rögzíteni kell a biztosÍtóberendezési paramétereket is.
A hazai jogszabályok közül a bírságrendelet megjelenése tartott számot a legnagyobb érdeklődésre, a hatóság egyeztetett a MOSZ és a MÁV-START képviselőivel. Intézkedési terv készült a rendelet alkalmazására, és több pontosn módosítási javaslattal is éltek. Fontosnak tartotta mgjegyezni, hogy a bírságokból befolyó összeg nem a közlekedési hatóság bevétele, és nem érdekeltek a minél több bírság kiszabásában.
Az NKH továbbra is részt vesz az ERA munkacsoportjainak munkájában – nem mindegyikben, hiszen 64 munkacsoport van; mivel a nemzeti hatóságok részvétele önköltséges, az NKH tíz munkacsoportban tudja képviselni a magyar vasúti szektor érdekeit.
Továbbra is zajlanak a korábban bevezetett keresztauditok, amelynek során az egyes tagállamok nemzeti biztonsági hatóságai egymás működését veszik górcső alá.
A közelmúltban lezárásra került a vasúti járművek kölcsönös elfogadásáról tárgyaló munkacsoport legutóbbi ülése, amelyen a magyar hatóság kezdeményezte, hogy Bulgária, Románia, Svájc, Olaszország, Szlovénia, Ausztria és Magyarország írjon alá egy közös egyezményt arról, hogy egyszerűbben lehessen a vasúti járműveket egymás országaiban engedélyezni. A megállapodás már szövegszerűen elkészült, amikor a román delegátus indoklás nélkül megtagadta az aláírást.
A 2. regionális ERA Workshop során kiderült, hogy meglehetősen hiányos az uniós jogban való jártasság. Ezen részben segítendő a hatóság idén november 10-én ismét megrendezi az ingyenes rendezvényt, amelynek középpontjában a negyedik vasúti csomag bevezetése fog állni.
A szomszédos országok közötti forgalmat szabályozó határforgalmi egyezmények legfiatalabbika is 2001-ben jött létre. Dél felé még mindig a hetvenes évekbeli, Jugoszláviával kötött egyezmény alapján kellene együtt dolgoznunk Szerbiával, Horvátországgal, Szlovéniával. Az ebből a lehetetlen helyzetből fakadó problémák megoldásában is sokat segítenek az országok biztonsági hatóságai közötti találkozók és megbeszélések.
Nagyon sok probléma merül fel a járműkarbantartás területén; Európában nem egységesek a kibocsátott ECM tanúsítványok. Nemcsak, hogy a tanúsítványok nem egységesek, de a kiadásukhoz vezető eljárásban is vannak különbségek.
A közeljövőben kerül megtartásra a biztonsági hatóságok találkozója, ahol a Nemzeti Közlekedési Hatóság fel kívánja vetni a kérdést: drága, biztonságos, vagy olcsó és biztonságos vasutat szeretne Európa? Számos tanúsító testület létezik, mellettük dolgozik a hatóság, a vasúttársaság pedig elvész közöttük, miközben valamennyien lehúzzák róla a sápot.