Monostory.hu

47 halott – bűnös nincs

Bejegyezve: | 2018. 01. 20. | Comments Off on 47 halott – bűnös nincs

Hogyan lehetséges, hogy egy 47 halálos áldozattal járó vasúti baleset után a bíróság nem talált bűnöst?

2013. július 5-én a kanadai (még abban az évben csődöt jelentett) Montreal, Maine and Atlantic Railway (MMA) nyersolajat szállító vonata Nantes állomásról személyzet nélkül megfutamodott, és Lac-Méganticnál kisiklott. A kiömlött nyersolaj begyulladt, a település belvárosát – nem túlzás ezt írni – a földdel tette egyenlővé.

Lac Megantic

Kép: TSB Canada

Korábban én is írtam a balesetvizsgálat elsődleges megállapításairól, mára befejeződött a bírósági eljárás is: Tom Harding mozdonyvezetőt, Richard Labrie és Jean Demaitre irányítókat a bíróság felmentette az ellenük felhozott vádak alól.

A szomorú történet dióhéjban (bővebben a TSB jelentésében):

Az MMA vasúttársaság 77 kocsis vonata személyzetváltásra megállt Nantes állomáson, a mozdonyvezető mind az öt mozdonyon, és még két kocsin meghúzta a kéziféket, majd a legelső kivételével a mozdonyok motorját leállította. Ezután a vonatot elhagyta, tudva, hogy a leváltó majd érkezik, üzembe helyezi a leállított mozdonyokat, és folytatja az utat.

Mielőtt a leváltó odaért volna, az üzemben hagyott mozdony kigyulladt. A kiérkező tűzoltók a mozdonyon az üzemanyag-vezeték elzáróváltóját elzárták, ezzel a motort leállították, az akkumulátor főkapcsolóját kikapcsolták. A tűz eloltása után – dolgukat elvégezve – a helyszínről levonultak.

Miután a vonatnál nem maradt üzemelő mozdony, megszűnt a levegőtermelés is, ennek következtében hajnali 1 óra körül a fékrendszer tömörtelenségei folytán a fékhengerek nyomása olyan kritikus szintre csökkent, hogy a kézifék + légfék által szolgáltatott féksúly nem volt elegendő a vonat állva tartására a 12‰-es lejfőn. A vonat 7 kilométert tett meg Lac Meganticig, eközben 65 mérföld/óra (104km/h) sebességre gyorsult fel, míg ki nem siklott.

Nos, a bíróság ítélete szerint mindenki a szabályoknak megfelelően járt el, és személyi felelősség nem állapítható meg.

Ugyanakkor a TSB vizsgálata felfedte, hogy a baleset bekövetkezésében 18 egymással kapcsolatban álló ok vezetett, amelyek közül bármelyik hiánya esetén a baleset elkerülhető lett volna.

Share

Megjegyzések

Megjegyzések letiltva.

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin