47 halott – bűnös nincs
Bejegyezve: | 2018. 01. 20. | Comments Off on 47 halott – bűnös nincs
Hogyan lehetséges, hogy egy 47 halálos áldozattal járó vasúti baleset után a bíróság nem talált bűnöst?
2013. július 5-én a kanadai (még abban az évben csődöt jelentett) Montreal, Maine and Atlantic Railway (MMA) nyersolajat szállító vonata Nantes állomásról személyzet nélkül megfutamodott, és Lac-Méganticnál kisiklott. A kiömlött nyersolaj begyulladt, a település belvárosát – nem túlzás ezt írni – a földdel tette egyenlővé.
Korábban én is írtam a balesetvizsgálat elsődleges megállapításairól, mára befejeződött a bírósági eljárás is: Tom Harding mozdonyvezetőt, Richard Labrie és Jean Demaitre irányítókat a bíróság felmentette az ellenük felhozott vádak alól.
A szomorú történet dióhéjban (bővebben a TSB jelentésében):
Az MMA vasúttársaság 77 kocsis vonata személyzetváltásra megállt Nantes állomáson, a mozdonyvezető mind az öt mozdonyon, és még két kocsin meghúzta a kéziféket, majd a legelső kivételével a mozdonyok motorját leállította. Ezután a vonatot elhagyta, tudva, hogy a leváltó majd érkezik, üzembe helyezi a leállított mozdonyokat, és folytatja az utat.
Mielőtt a leváltó odaért volna, az üzemben hagyott mozdony kigyulladt. A kiérkező tűzoltók a mozdonyon az üzemanyag-vezeték elzáróváltóját elzárták, ezzel a motort leállították, az akkumulátor főkapcsolóját kikapcsolták. A tűz eloltása után – dolgukat elvégezve – a helyszínről levonultak.
Miután a vonatnál nem maradt üzemelő mozdony, megszűnt a levegőtermelés is, ennek következtében hajnali 1 óra körül a fékrendszer tömörtelenségei folytán a fékhengerek nyomása olyan kritikus szintre csökkent, hogy a kézifék + légfék által szolgáltatott féksúly nem volt elegendő a vonat állva tartására a 12‰-es lejfőn. A vonat 7 kilométert tett meg Lac Meganticig, eközben 65 mérföld/óra (104km/h) sebességre gyorsult fel, míg ki nem siklott.
Nos, a bíróság ítélete szerint mindenki a szabályoknak megfelelően járt el, és személyi felelősség nem állapítható meg.
Ugyanakkor a TSB vizsgálata felfedte, hogy a baleset bekövetkezésében 18 egymással kapcsolatban álló ok vezetett, amelyek közül bármelyik hiánya esetén a baleset elkerülhető lett volna.