Monostory.hu

Első olvasat: eltérő vélemények

Bejegyezve: | 2014. 03. 11. | 1 megjegyzés

Az Európai Bizottság (EB) csalódottan fogadta az Európai Parlament (EP) február 25-ei szavazásának eredményét arról a hat jogszabályi előterjesztésről, amelyek együtt a negyedik vasúti csomagot alkotják.

EU logoA csomagot a Bizottság 2013 januárban mutatta be; célja a vasúti szolgáltatások minőségének javítása és a választék – ezzel a verseny – növelése Európában, hozzájárulva ezzel a vasút versenyképességének növekedéséhez. Ennek ellenére az EP által elfogadott kiegészítések korlátozzák a hatékony versenyt a vasúti közlekedés területén.

A Bizottság alelnöke, a közlekedésért és utazásért felelős Siim Kallas így reagált a szavazás eredményére:

“Ez nem az a jelzés, amelyre az európai vasutakak szüksége lenne attraktivitásuk növeléséhez. Bár az Európai Parlament megnyitotta az utat a műszaki akadályok lebontása előtt, a plenáris ülésen született szavazati eredmény ismét csak a nemzeti protekcionizmus demonstrálása, amely vonzóbbnak bizonyult a képviselők számára, mint az a kiegyensúlyozott kompromisszum, amelyet múlt év decemberében a Közlekedés és Turizmus bizottságban sikerült elérni.”

Ami a csomag “technikai pillérjét” (a vasútbiztonsági és átjárhatósági irányelvek felülvizsgálatát) illeti, az Európai Parlament kiállt amellett, hogy le kell bontani a meglevő adminisztratív és technikai korlátokat. A képviselők új feladatok elvégzésére hatalmazták fel az Európai Vasúti Ügynökséget (ERA), így hatáskörébe utalták az egész Európára érvényes biztonsági tanúsítványok és járműengedélyek kiadását. Ez a döntés elősegíti a vasúti társaságok méretgazdaságosságát, és csökkenti az adminisztratív eljárásokat és költségeket.

Emellett a csomag „piaci pillérjének” (az irányítást, a piacnyitást és a közszolgáltatást szabályozó irányelvek) tekintetében a képviselők nem vették figyelembe a Bizottság javaslatát és a Közlekedés és Turizmus bizottság munkáját; meglehetősen ambíciótlan álláspontot foglaltak el, amely a Bizottság szerint kockára teheti az Egységes Európai Vasúti Térség létrehozását.

Az EP ugyan hozzájárult, hogy az európai vasútvállalatok 2019-től valamennyi tagállamban korlátozás nélkül beléphessenek a belföldi személyszállítás piacára, de ezt csak Open Access operátorként tehetik meg; a közszolgáltatási körbe tartozó személyszállítás tenderezésre megnyitását 2023-ig újra elhalasztották.

Az Európai Parlament által a csomaghoz toldott kiegészítések felpuhították a Bizottság javaslatát az infrastruktúra kezelők függetlensége és a vertikálisan integrált vasúti társaságok pénzügyi átláthatósága terén is, pedig ezek a feltételek alapvetőek lennének az egyenlő és diszkriminációmentes hálózathozzáférés érdekében.

Az Európai Parlament első olvasatban tárgyalta a csomagot alkotó hat javaslatot. A következő lépésben a javaslatcsomag a Tanács elé kerül, amely szintén véleményt mond róla. A Tanács mostanáig sorra vette a javaslatokat, és közel áll hozzá, hogy végleges álláspontra jusson a technikai pillért illetően, a piaci pillér vizsgálata várhatóan a görög elnökség alatt történik meg.

Share

Megjegyzések

Egy megjegyzés to “Első olvasat: eltérő vélemények”

  1. Magánvasutak a személyszállításban | Monostory.hu
    2014. 04. 07. @ 8:31

    […] a vasúti szolgáltatók között, és az Európai Parlament legutóbbi döntését látva, 2019 után sem valószínű, hogy magántársaság részt vehet a […]

About

This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

Subscribe to our feed

Keresés

Admin